Látogatóink

Oldalainkat 22 vendég böngészi
Adózási feladatok 2017 január PDF Nyomtatás E-mail

Január folyamán számos adminisztrációs határidőt kell betartania mind a munkavállalóknak, mind pedig a munkaadóknak a bérszámfejtéshez kapcsolódóan. Ezekről készült összefoglaló.

Szinte minden hétre jut egy-egy újabb nyomtatvány, amit ki kell osztani, ki kell töltetni és vissza kell juttatni, méghozzá ha lehet, minél hamarabb, hogy a januári bérek kifizetésekor már minden munkavállaló fizetésében érvényesíteni lehessen a megfelelő kedvezményeket, beállítani a cafeteria juttatásokat és elindítani a 2016. évi adóelszámolást

Nyilatkozatok az adókedvezményekhez

A minimálbér- és garantált bérminimum-emeléssel együtt járó adminisztrációs feladatokon kívül is bőven akad tennivaló az év első hónapjában. A munkavállalóknak most kell eldönteniük, hogy milyen kedvezményeket kívánnak igénybe venni, ehhez nyilatkozniuk kell többek között:

  • a családi kedvezményről,
  • az első házasok kedvezményéről,
  • a személyi kedvezményekről
  • és a gyerekek után járó pótszabadságokról.

A 2017-es adóadminisztrációs változások valamelyest könnyítettek az adózók terhein:
például a családi adókedvezmény igénybevételénél a házastárs munkáltatójától már nem kell külön nyilatkozatot bekérni. Ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy a munkavállalók között még mindig akadnak olyanok, akik rosszul vagy hiányosan kitöltve nyújtják be nyilatkozataikat. Ilyen esetekben a nyilatkozatok újra kitöltetése plusz terhet, munkát jelent mind a nyilatkozónak, mind pedig az ügyintézőnek. Ha a nyomtatvány bonyolultnak bizonyul, célszerű inkább segítséget kérni a kitöltéséhez, mert a helyes kitöltésig az érintett kedvezmények sem vehetők igénybe.

2016. évi adóelszámolások elkészítése

Míg a munkavállalók januári feladata, hogy a kedvezményekre jogosító nyilatkozataikat időben és helyesen kitöltsék és visszajuttassák munkáltatójuknak, addig a munkaadók felelőssége, hogy a 2016 évre vonatkozó adóelszámolásokat átadják január 31-ig alkalmazottaiknak.
A 2016. évben szerzett jövedelem bevallása a 2017. január 1-től hatályos változások alapján az alábbi módokon történhet:

  • Munkáltatói adómegállapítás
  • Bevallási tervezet (NAV)
  • Magánszemély által elkészített bevallás
  • Munkáltatói adómegállapítás 2016. évre

Amennyiben a munkavállaló úgy dönt, hogy adóbevallásának elkészítésével a munkáltatót bízza meg, ilyen tartamú nyilatkozatot kell kitöltenie. A munkavállalók nyilatkozatainak adattartalmáról a munkáltatóknak a január havi bevallásban adatot kell szolgáltatni a NAV felé. Amennyiben a munkáltató nem vállalja a magánszemély adójának megállapítását, a kiadott összesített igazoláson köteles tájékoztatni a magánszemélyt arról, hogy részére az állami adó- és vámhatóság adóbevallási tervezetet készít.

Amennyiben a Munkavállaló a január havi bevallás beküldését követően meg kívánja változtatni az nyilatkozata tartalmát, akkor ez a módosítás a munkáltató részéről önellenőrzést von maga után.

A munkáltatói adómegállapításhoz bizonyos igazolások eredeti változata is szükséges. A munkavállalónak az adóköteles társadalombiztosítási (táppénz), családtámogatási ellátás (TGYÁS, GYED), önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítők illetményéről, a foglalkozás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátás címén szerzett bevételéről szóló eredeti igazolásokat kell ehhez munkáltatójának átadnia. A kapott igazolások alapján a munkáltató 2017. április 30-áig állapítja meg az éves adóalapot és az adót, amelyről igazolást ad a munkavállalónak.

Köszönjük, ha segíthettünk,  (Támogatásodat itt is megköszönöm: OTP 11773449-01500297-00000000)

 

 
Könyvelői Praktikum
Azonnali keresés a Könyvelői Praktikumban:
tevékenységeink
partnereink
kapcsolat